Stomen

Stomen

Stoom, een kwestie van methode

Of er nu een bamboemandje of een couscouspan wordt gebruikt, stomen behoort in vele landen tot de culinaire traditie. Het is tegenwoordig een van de meest gebruikte kookmethoden, want de voedingswaarde en de smaak van de voedingsmiddelen worden er het best mee bewaard.

Bereidingstips

 

Koken onder druk met de snelkookpan, met de stoom- of rijstkoker of koken op soft steam met de Nutricook®: er is voor elk wat wils! Eén ding staat vast: de voedingsmiddelen hoeven nooit rechtstreeks in contact te komen met het kokende water, want de stoom zorgt ervoor dat ze gaar worden. Dankzij deze warme en vochtige omgeving, koken de voedingsmiddelen zachtjes zonder dat hun structuur verandert. Zowel in de snelkoker als in de Cocotte Minute® worden de smaken behouden, want ze gaan niet verloren in het water of de lucht. Het koken gebeurt snel, daarom moet de kooktijd die aangegeven is op de toestellen strikt nageleefd worden.

 

De voordelen van stomen

Stoom en smaken

StomenStomen, een heel natuurlijke kookwijze, verandert weinig aan de smaak en de textuur. In een tijdperk waarin authenticiteit belangrijk is, geniet stomen een enorme populariteit omdat de smaak van de voedingsmiddelen behouden blijft. Alle voedingsmiddelen kunnen gestoomd worden: groente, fruit, vlees, vis, rijst, schaal- en schelpdieren ... Het is zelfs mogelijk om heerlijke desserts met stoom te bereiden.

 

Stoom en lichte voeding

Bij koken met stoom zijn er weinig of geen vetstoffen nodig. Het is dus een van de beste kookmethodes voor wie op zijn lijn let of gebalanceerd wil eten. Dankzij de stoom drogen de voedingsmiddelen niet uit en behouden ze hun malsheid.

 

Stoom en voedingswaarde

guide cocotte minute - brocolisOp dit gebied biedt stomen een groot verschil: bij geen enkele andere kookwijze blijven de vitamines en mineralen zo goed bewaard. Ze zijn immers erg kwetsbaar en worden gemakkelijk afgebroken door de hitte. Uit studies van voedingsdeskundigen is al vaak gebleken dat vooral het vitamine C-gehalte, maar ook de antioxidanten (tegen veroudering) en essentiële vetzuren zoals omega 3 (bescherming tegen hart- en vaatziekten) van voedingsmiddelen het best bewaard blijft bij stomen.

Vitamine C-gehalte van broccoli die in de steelpan gekookt is: 40 %
Vitamine C-gehalte van broccoli gekookt in de stoomkoker: 77 %
Vitamine C-gehalte van broccoli gekookt in de Cocotte Minute®: 84 %
Vitamine C-gehalte van broccoli gekookt met de Clipso®: 90 %

*tests uitgevoerd met 500 g broccoli in samenwerking met Spectralys
Vernieuwing in december 2008.

 

Cocotte Minute® / stoomkoker, de perfecte match

Tijd besparen met de Cocotte Minute®

Een snelkoker stoomt onder druk bij een temperatuur hoger dan 100 °C. De kooktijd is gemiddeld drie of vier keer korter. Tijdens het koken onder druk kan de pan niet worden geopend.

 

De stoomkoker, voor het behouden van voedingsstoffen

Bij stoomkokers gebeurt het koken bij een temperatuur lager dan 100 °C omdat er stoom ontstaat voordat het kookpunt wordt bereikt. Dat proces heet soft steam. De kooktijd duurt langer dan met een pan, maar door het gebruik van meerdere kommen kunnen zowel voorgerecht, hoofdgerecht als dessert tegelijkertijd worden bereid. De kommen kunnen tijdens het koken worden geopend om de voortgang te controleren en ingrediënten toe te voegen.

 

Iedereen tevreden met de Nutricook®

NutricookDe Nutricook® is de snelkoker van de nieuwste generatie. Hij combineert de voordelen van beide methodes want het einde van de kookfase gebeurt op soft steam-functie. De Nutricook® beschikt over vier specifieke programma’s voor elke groep van voedingsmiddelen: groente, vlees, vis en zetmeelhoudende producten. Op die manier wordt de voedingswaarde het best bewaard.

 

De voedingsprestaties van de Nutricook®

Gezond & LekkerGroente / koken op 109 °C:dubbel zoveel vitamine C behouden als in een gewone kookpan
Vlees / koken op 115 °C: zelfde hoeveelheid vitamine B6 behouden als in de oven in bijna half zoveel tijd, malsheid van het vlees blijft behouden
Zetmeelhoudende producten / koken op 112 °C: langzamere opname van trage suikers voor een langdurige aanvoer van energie
Vis / koken op 118 °C:25 % meer omega 3 behouden dan in een gewone kookpan

 

De rijstkoker

 

cuiseur à riz

Met de rijstkoker, die in Azië wijdverbreid is en er in elke keuken een ereplaats krijgt, wordt de rijst perfect gekookt zonder toezicht. In tegenstelling tot de snelkoker schakelt hij automatisch uit als de rijst gaar is en gaat hij over tot de warmhoudstand om doorkoken te vermijden. Hét geheim van een perfecte rijstbereiding! Sommige modellen zijn bovendien uitgerust met een plaat voor het koken van andere voedingsmiddelen.

 

Goed om te weten

 

  • Schil het fruit en de groenten niet, want de schil beperkt het verlies aan vitamines.
  • Gebruik het kookwater enkel als vitaminebouillon wanneer u bioproducten gebruikt. Het water bevat immers niet alleen een deel van de voedingsstoffen die gekookt worden, maar ook de pesticiden en resten van meststoffen die worden opgelost door de stoom.
  • Gebruik geurige kruiden en specerijen voor de smaak
  • Was het fruit en de groenten alvorens ze te koken, zodat eventuele pesticiden en meststoffen zo goed mogelijk worden verwijderd.

Terug