Gezond & lekker koken

Gezond & lekker koken

Om gezond te eten, is er meer nodig dan enkel goede ingrediënten!

Tegenwoordig weet iedereen dat voeding van essentieel belang is voor de gezondheid. Alles begint bij de keuze van de basisproducten, die bij voorkeur van het seizoen zijn. Maar ook de bereidingswijze is belangrijk, en net daarin maakt Gezond & Lekker het verschil …

 Leve de zelfgemaakte gerechten!

 

Vijf stukken groente en fruit per dag eten, melkproducten, niet te veel vetstoffen en suiker … Die boodschap hebben we allemaal al gehoord, maar soms vergeten we een essentieel aspect: de kookwijze. Kortom: courgettes zijn goed, maar ze lang in de pan braden is niet zo goed voor de gezondheid! Met Gezond & Lekker concentreert Seb zich precies op de bereidingswijze van voedingsmiddelen, met als doel een gezonde en lichte keuken. De terugkeer van zelfgemaakte voeding is bovendien duidelijk te verklaren door de wil om zelf te bepalen wat men eet. Gezond & Lekker van Seb helpt u om uw dagelijkse gerechten te verbeteren dankzij het gebruik van doordacht kookgerei waarmee u een ambitieuze uitdaging kunt aangaan:

  • Minder vet koken
  • De natuurlijke voedingswaarde van de voedingsmiddelen behouden (vitamines, mineralen, essentiële vetzuren ...)
  • Van eten blijven genieten
  • Tijd besparen bij het bereiden van maaltijden

Om de benaming Gezond & Lekker te verdienen, moeten de producten van Seb aan al deze voorwaarden voldoen.

 

Goed op stoom

 

Koken met stoom is de favoriete bereidingswijze van voedingsdeskundigen, omdat de smaak, textuur en vooral de voedingswaarde van voedingsmiddelen blijven behouden. Toch kon stomen nog worden geoptimaliseerd en beter aan de hedendaagse levensstijl worden aangepast. Dat bewijzen twee innovatieve producten die perfect aansluiten bij onze moderne keuken.

  • Met de stoomkoker Vitacuisine® is het mogelijk om in een handomdraai en zonder toezicht een lekkere maaltijd te bereiden. Genieten van heerlijke recepten en zelfs onweerstaanbare verrines waarvan de voedingswaarde is behouden dankzij de bereidingswijze met stoom.
  • Gezond & LekkerDe Nutricook®-snelkoker bevat vier specifieke programma's voor het optimaal bereiden van elke groep van voedingsmiddelen (vlees, vis, groenten, zetmeelhoudende producten). Dat levert een gezonde voeding op met meer respect voor de voedingswaarde. Hij kan ook koken met water zoals een klassieke stoomkoker en als kookpan worden gebruikt om voedingsmiddelen te braden alvorens ze op de traditionele manier te bereiden.

De voedingsprestaties van de Nutricook®

  • Groente / koken op 109 °C: dubbel zoveel vitamine C behouden als in een gewone kookpan
  • Vlees / koken op 115°C: zelfde hoeveelheid vitamine B6 behouden als in de oven in bijna half zoveel tijd
  • Zetmeelhoudende producten / koken op 112 °C: langzamere opname van trage suikers voor een langdurige aanvoer van energie
  • Vis / koken op 118°C: 25 % meer omega 3 behouden dan in een gewone kookpan

 

Gefrituurde voeding, een uitdaging

 

nutrition gourmande - frites Gefrituurde voeding: kinderen en lekkerbekken zijn er verzot op, maar voedingsdeskundigen zijn er minder over te spreken. Het is te vet, te calorierijk, slecht voor de lijn ... Daar brengt Seb nu verandering in met de Actifry®! Met deze bijzondere en gloednieuwe kookmethode bakt u voortaan op een vetarme manier frieten met slechts één lepel olie. Frieten met slechts 3 % vet, wie droomt er niet van? Met de Actifry® kunt u bovendien heel wat basisrecepten voor vlees, vis, fruit en groente bereiden zonder u schuldig te voelen. Met de Actifry® hoeft u zich niets meer te ontzeggen, knapperige frietjes zijn voortaan toegestaan!

 

Vet heeft ook goede eigenschappen

 

Niet alle vetstoffen zijn slecht voor de gezondheid! Sommige vetstoffen, zoals olijf-, koolzaad-, druivenpit- en maisolie of gemengde olie van het type Isio 4 zijn rijk aan meervoudige onverzadigde vetzuren (omega 3 en omega 6), het 'goede vet' dat ons lichaam niet zelf kan produceren. Met Actifry® kunt u alle soorten olie gebruiken en genieten van hun weldaden. Alleen notenolie is af te raden omdat die voor een slechte smaak zorgt.

 

De goede gewoontes van Gezond & Lekker

 

  • Niet te veel zout gebruiken
  • Varieer met ingrediënten
  • Wissel kruiden af met specerijen en tuinkruiden
  • Zorg voor een evenwichtige voeding op weekbasis, maar gun uzelf af en toe een tussendoortje
  • Denk eraan dat eten steeds een plezier moet blijven

Terug